Med tungan rätt i munnen försöker jag att få in mitt inlägg i Fotomix. Hos Katarina finns det vackra blommor från nästan alla världens hörn. Klicka på logotypen så kommer du dit. /Amanda

 

I morse kom jag hem från Lettland och Riga. Det var första gången jag var där. En kort dag, bara sex timmar att se staden. Jag hade tänkt besöka botaniska trädgården. Tyvärr låg den inte nära centrum.

This morning I came home from Latvia and Riga. It was the first time I was there. A short day, only six hours to see the city. I had plans to visit botanical gardens. Unfortunately it was not close to the center.

I parkerna såg jag att *(freesian Freesia x hybrida) snart blommat över. Blommor såldes ute på gatorna. Där fanns stora buketter med Luktärter i fantastiska färger. * Freesian är säker en Funkia Hosta, tack, Helen.

In the parks, I saw that freesian* (Freesia x hybrid) soon blossomed over. Flowers sold on the streets. There were large bouquets with Sweet Peas in fantastic colors. *Helen told me my flower is a Funkia Hosta.

Luktärter är en av mina favoritblommor och buketterna var ljuvliga. Jag visste inte att det finns många arter.
Innan jag skrev min text tittade jag efter och det finns ca 100 olika sorter. Blomman är från 1600-talet, ursprung Italien och Secilien.

Sweet Peas is one of my favorite flowers and bouquets were lovely. I did not know that there are many species.
Before I wrote my text, I looked after and there are about 100 different varieties. Flower is from the 1600s, origin Italy and Secilien.

Jag kan inte de olika namnen Jag såg lurtärter, ”Lathyrus odoratus” med många vackra namn, tex. ”Blushing Bride”, ”Appleblossom”, etc. I dag vill jag visa Hostan och Luktärterna från Riga. Doftande vackra blommor som jag känner lukten av än.

I can not all names on all the beautiful Sweet Peas- Lathyrus odoratus. I saw name like ”Blushing Bride”, ”Apple Blossom”, etc. Today, I want to show Freesian and sweet-pea from Riga. Still, I feel the smell from the flowers.

”Lathyrus odoratus”  

Klickbara Bilder /Amanda

 

 

